ورق سیاه و مزایای آن
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق های فولادی در کارخانه به دو روش نورد سرد و گرم تولید می شوند. در روش نورد گرم؛ ورق ها در دمای بالاتر از ۱۰۰۰ درجه ساخته می شوند که به آن ها ورق سیاه می گویند. محصولات فولادی نورد گرم که ورق سیاه نمونه ای از آنهاست، به دلیل مزایای فراوانی که دارند و همچنین قیمت مناسب، در کاربردهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع ورق محصول اولیه برای تولید سایر ورق های فولادی مانند ورق گالوانیزه و ورق روغنی می باشد. قیمت ورق سیاه که ارتباط مستقیمی با خواص این ماده دارد به دلیل سادگی فرآیند تولید و کیفیت سطح آن نسبت به سایر ورق های فولادی پایین تر است که یکی از دلایل محبوبیت این ورق پرکاربرد است.

معرفی ورق سیاه

ورق سیاه (Black Iron Sheet) نوعی ورق فولادی است که در دمای بالاتر از 930 درجه سانتیگراد تحت فرآیند نورد گرم قرار گرفته و شکل پذیری آن بهینه شده است. ورق فولادی نورد گرم ورق سیاه نامیده می شود. سطح خارجی این محصولات به دلیل آثار اکسیداسیون و زنگ زدگی مات شده است و به همین دلیل به ورق سیاه معروف است. ورق سیاه یکی از عمده محصولات تولید شده در کارخانه های بزرگ فولادسازی است که در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود و در کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد و اندازه ورق سیاه بسیار متفاوت است و ضخامت آن از ۱ میلی متر تا ۱۰ سانتی متر است.

کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می شود. یکی از کاربردهای اصلی این ورق تهیه مواد اولیه بسیاری از محصولات صنعتی، تولید ماشین آلات صنعتی، مخازن و انواع پروفیل ها می باشد. از این ورق ها در تولید مخازن مخصوص و ساخت سازه ها و ماشین آلات عظیم استفاده می شود. همچنین در صنایع ساختمانی، کشتی سازی، خودروسازی، تولید تجهیزات کشاورزی، ساخت رینگ و صنایع فلزات سنگین نیز از این ورق ها استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای ورق سیاه که فراگیر است می توان به پروژه های عظیمی از جمله ساخت مخازن عظیم و پتروشیمی، ساخت سازه های مختلف و ساخت سوله های عظیم اشاره کرد. این ورق ها در استانداردها و ضخامت های مختلف تولید می شوند و کاربردهای آن در صنعت متنوع است. در انتخاب ورق باید این دو فاکتور را در نظر گرفت. ورق سیاه ST44 برای ساخت تانکر و سیلندر گاز استفاده می شود. این ورق به ورق سیاه ST52 معروف است و برای برخی از لوله های مخصوص نیز کاربرد دارد. ورق دیگری که در صنعت و ساختمان کاربرد فراوانی دارد ورق ST33 است که به ورق ST37 معروف است. ورق های سیاه با توجه به ضخامتشان به دو صورت رول یا ورق در بازار موجود است. اگر ضخامت ورق کمتر از 15 میلی متر باشد به صورت رول و اگر بیشتر از این مقدار باشد به صورت ورقی فروخته می شود. بنابراین در استفاده از ورق سیاه به نوع استاندارد ورق و ضخامت آن توجه کنید. همانطور که گفتیم این ورق ها دارای آلیاژها و ضخامت های متفاوتی هستند که خواص مکانیکی متفاوتی دارند. درصد بالای کربن در ورق های فولادی، ورق سیاه را سخت تر می کند. به همین دلیل در صنایع مختلف رواج دارد و تقاضای زیادی برای این محصول در بازار فولاد وجود دارد.

مزایای استفاده از ورق سیاه

مهمترین مزیت این ورق ها قیمت کمتر آن ها نسبت به سایر ورق های فولادی است. این به دلیل عدم پوشش محافظ ورق سیاه نسبت به ورق های گالوانیزه و روغنی است. همچنین سطح ناصاف و تیره رنگ نیز بر قیمت پایین تر این محصول تأثیر می گذارد. از دیگر دلایل کاهش قیمت ورق سیاه می توان به تولید ساده و مراحل ساخت کمتر نسبت به سایر ورق ها اشاره کرد. علاوه بر این، تولید در دمای بالا باعث شده است که پس از خنک شدن در هوا پس از اتمام نورد گرم، نوعی عملیات نرمال سازی روی ورق های سیاه انجام شود که منجر به حذف تنش های داخلی می شود.

  • انعطاف پذیری کافی
  • بهبود خواص مکانیکی
  • استحکام کششی بالا
  • استحکام و سختی بالا
  • حذف تنش پسماند ناشی از عملیات حرارتی در تولید ورق سیاه
  • قابلیت چکش پذیری بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی در مقایسه با ورق های روغنی (ورق های نورد سرد)

ورق سیاه فولاد 369

معایب استفاده از ورق سیاه

وجود دوده سیاه روی سطح این نوع ورق ها، آن ها را برای کاربردهای تزئینی نامناسب می کند. همچنین به دلیل داشتن سطح بدون محافظ، مقاومت بسیار کمی در برابر خوردگی دارند و بنابراین برای ساخت تجهیزات حمل و نگهداری مواد خورنده مناسب نیستند. یکی دیگر از معایب ورق سیاه استحکام پایین آن نسبت به ورق های نورد سرد است.

شناسایی ورق سیاه

برای تشخیص ورق سیاه از سایر ورق ها عوامل مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  1. برخی ناهمواری های جزئی روی صفحه داغ وجود دارد. این ناهمواری ها به ورق شکل ذوزنقه ای می دهد.
  2. اگر به لبه ها و گوشه های ورق سیاه دقت کنید متوجه می شوید که چین های خاصی دارد.
  3. اگر ورق داغ در معرض دماهای بسیار بالا قرار گیرد، سطوح مقیاس پذیری پیدا می کند. (یعنی شکل آن اضلاع مشخص و قابل اندازه گیری دارد)
  4. هزینه مصرف ورق سیاه کمتر از ورق روغنی است زیرا نیاز به پردازش کمتری دارد.

مراحل تولید ورق سیاه

  1. آهن های مذاب با آنالیز شیمیایی مربوط به محصول نهایی به دمای بیش از ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد رسیده و از کوره ها به خط تولید حرکت می کنند.
  2. لایه های ضخیم اکسیدی که به صورت فلس روی سطح تشکیل شده اند حذف می شوند.
  3. دال با استفاده از دستگاه رول پرس به ضخامت و عرض معین فشرده می شود.
  4. ضخامت کنترل شده توسط غلتک های رفت و برگشتی کاهش می یابد.
  5. ورق نازک شده، که هنوز مذاب است، به شکل رول در جعبه جمع آوری ورق سیاه پیچیده می شود.
  6. رول های ورق سیاه باز می شود و ابتدا و انتهای آن توسط یک گیوتین از هم جدا می شوند.
  7. اکسید زدایی ثانویه انجام می شود.
  8. ورق ها دوباره توسط غلتک های هیدرولیکی بسیار قوی و سنگین در معرض نورد نهایی قرار می گیرند که باعث بهبود خواص مکانیکی در این مرحله می شود.
  9. ورق تولید شده پس از سرد شدن به سمت رول جمع کن هدایت می شود.
  10. روی ورق ها نام کارخانه و شماره ذوب حک شده و سپس بسته بندی می شود.
  11. رول های بسته بندی شده قبل از ورود به انبار یا خروج از کارخانه توزین می شوند.

تفاوت بین ورق های سیاه ST37 و ST52

به طور کلی برای فولادهای ساختمانی از علامت ST (Steel Tensile) استفاده می شود. بعد از این حروف از عددی استفاده می شود که اگر این عدد را در 9.81 ضرب کنیم حداقل مقاومت کششی فولاد بر حسب نیوتن بر میلی متر مربع به دست می آید. بعد از عدد ذکر شده عدد مربوط به استحکام به صورت خط تیره قرار می گیرد و عدد مذکور نشان دهنده درجه کیفیت فولاد مصرفی در ورق می باشد.

  • درجه ۱: برای کارهای معمولی که نوشته نشده است.
  • درجه ۲: برای کارهای مهم
  • درجه ۳: فولادی که به آرامی ریخته می شود و درجه خلوص بالایی دارد و خاصیت جوش خوبی دارد.

فولاد ST37 به فولاد ملایم معروف است. کاربرد اصلی این ورق فولادی (Sheet metal) در ساخت و پروفیل ساختمانی می باشد. این دسته از محصولات به دلیل وجود درصد کربن پایین دارای استحکام متوسطی هستند. ورق ST52 یکی از ورق هایی است که از استحکام بالایی برخوردار است. وجود عناصری مانند سیلیکون و منگنز نیز باعث استحکام بالا و ویژگی های منحصر به فرد این محصول شده است. از نظر قیمت ورق سیاه، تفاوت زیادی بین ورق های ST37 و ST52 وجود ندارد اما قیمت ورق سیاه ST52 کمی بالاتر است ولی استفاده از ورق ST52 به جای ST37 باعث کاهش وزن فولاد استفاده شده در سازه می شود.

ورق سیاه فولاد 369

لوله و پروفیل تولید شده از ورق سیاه

یکی از مصارف اصلی ورق سیاه تولید لوله و پروفیل سنگین یا سیاه می باشد. قیمت ورق سیاه خود به عوامل زیادی بستگی دارد که در نهایت بر قیمت روز پروفیل و لوله تولید شده از آن تاثیر مستقیم دارد. ضخامت ورق سیاه اغلب بیشتر از ورق روغنی است، در نتیجه لوله و پروفیل تولید شده از ورق سیاه نیز ضخیم تر است. در بازار داخلی تولیدکنندگان و خریداران لوله و پروفیل، اگر این محصولات از ورق روغنی تولید شوند، به عنوان لوله و پروفیل مبلی و اگر از ورق سیاه تولید شوند، به عنوان لوله و پروفیل سیاه شناخته شده و به فروش می رسند.

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق با توجه به انواع آن دارای نوسانات زیادی است. جداول موجود در سایت بر اساس نوع ورق تفکیک شده است. پس برای مشاهده قیمت روز ورق ابتدا باید ورق مورد نیاز را مشخص کنید. در هر جدول علاوه بر قیمت امروز، قیمت دیروز نیز درج شده است تا به راحتی بتوان نوسانات قیمت ورق را بررسی کرد. همچنین در صورتی که هنگام مشاهده قیمت ها با عبارت تماس برخورد کردید، حتما از طریق تماس با کارشناسان قیمت را استعلام کرده و سپس خرید ورق را نهایی کنید. لازم به ذکر است که قیمت ها به صورت پیش فرض با ارزش افزوده نمایش داده می شوند.

قیمت روز ورق سیاه

برای خرید ورق باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال کارخانه تولید کننده ورق سیاه، ضخامت، ابعاد و همچنین محل اجرای پروژه که در هزینه های بارگیری و حمل موثر است از نکات مهم در خرید ورق سیاه می باشد. یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت فروش نهایی ورق، کارخانه تولید کننده آن است. هزینه حمل ورق با توجه به ابعاد، تناژ، مسافت و نوع وسیله نقلیه متفاوت است. همچنین امکان تجزیه و تحلیل قیمت آنلاین محصول قبل از سفارش وجود دارد. قیمت و مشخصات با کیفیت ترین ورق سیاه موجود در بازار در لیست وبسایت فولاد ۳۶۹ قابل مشاهده است. برای خرید ورق سیاه می توانید قیمت روز آن را در ابعاد و اندازه های دلخواه مشاهده کرده و با شماره درج شده در وبسایت خرید خود را تکمیل نمایید.

قیمت آنلاین ورق سیاه

برای خرید بهترین ورق سیاه می توانید از روش های مختلفی از جمله خرید حضوری، اینترنتی، تلفنی و اعتبار اسنادی استفاده کنید. برای خرید ورق سیاه هم به روش آنلاین با ثبت سفارش و خرید حضوری میتوانید به راحتی محصول مورد نظر خود را تحویل بگیرید. همانطور که قبلا اعلام کردیم خرید ورق آهن فقط با آخرین قیمت روز اعلام شده انجام می شود; به همین دلیل مشتریان گرامی باید قبل از واریز وجه، تاییدیه تیم کارشناسی را دریافت کنند. برای تولید بهترین محصولات، همین امروز ورق فولادی خود را از فولاد ۳۶۹ خریداری کنید.

ورق سیاه فولاد 369

جمع بندی

ورق های فولادی یکی از پرمصرف ترین مواد در صنایع مختلف هستند، اما تنوع زیاد ورق های فولادی باعث سردرگمی صاحبان پروژه و خریداران شده است. شناخت دقیق انواع ورق های فولادی و کاربردهای هر یک می تواند در تصمیم گیری و انتخاب صحیح بسیار موثر باشد. در این مقاله سعی کردیم کاربردها و مزایای مختلف یکی از انواع مختلف ورق فولادی به نام ورق سیاه را مورد بحث قرار دهیم. هنگام خرید ورق سیاه باید به کاربرد آن توجه کنید تا در بین انواع ورق ها نوع مناسب با پروژه ی خود را تهیه کنید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق سیاه , قیمت ورق سیاه , قیمت روز ورق سیاه , قیمت آنلاین ورق سیاه , آخرین قیمت ورق سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: